last-tours
رونمایی از مرحله نخست نقشه باستان شناسی کشور بعد از 52 سال، برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، غلبه مجتمع تجاری بر خانه تاریخی عامری ها و گرانترین و ارزان ترین تورهای گردشگری در نوروز از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته مرحله نخست نقشه باستان شناسی کشور برای اولین بار پس از 52 سال طی مراسمی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی در ساختمان ارگ آزادی رونمایی شد.در این برنامه، صادق ملک شهمیرزادی از باستان شناسان پیشکسوت گفت: تهیه اطلس باستان شناسی که وعده آن را رئیس سازمان میراث فرهنگی داده بود تا 87 روز دیگر امکان پذیر نیست چون بین النهرین نیز با سابقه طولانی مدت نتوانسته این اطلس را تهیه کنند.

وی گفت: سال 86 دو خبر منتشر شد که متن آن این بود “باستان شناسان شانه خالی نکردند، نقشه باستان شناختی کشور یکی از مهمات علمی و موثرترین ابزارهای اجرایی است” خبر دوم هم این بود ” عزم جدی برای تهیه نقشه باستان شناسی… تهیه نقشه باستان شناسی یکی از ضروری ترین کارهای سازمان است” این خبرها منتشر شد اما به زودی مشخص شد که چون بار تهیه نقشه سنگین بود باستان شناسان شانه خالی کردند و عزم ها نیز خیلی جدی نبود در همان سال کار تهیه اطلس باستان شناسی ایران را از آغاز تا پایان دوره یک جانشینی و استقرار در روستاها بعد از 20 سال به پایان رساندند.

ثبت جهانی بادگیر از اولویتهای سال 94

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه بادگیر باغ دولت آباد یزد به عنوان ملحقات یکی از 9 باغ ایرانی ثبت جهانی شده است گفت: ثبت جهانی بادگیرهای ایرانی یکی از اولویتهای سازمان میراث فرهنگی در سال 94 است.

مسعود علویان صدر با اشاره به آماده بودن هفت پرونده‌ی میراث معنوی برای ثبت در فهرست میراث جهانی،‌ افزود: سال آینده، پرونده‌ طب سنتی از سوی ایران در یونسکو مطرح می‌شود و دو سال بعد از آن (1394) این هفت پرونده براساس اولویت‌ها که به نظر ما بادگیرها در اولویت هستند، برای ثبت در فهرست جهانی میراث معنوی پیشنهاد می‌شوند.

اظهارات علویان صدر درحالی است که در گزارش های منتشر شده خبرگزاری مهر درباره سرقت معماری اماراتی ها عنوان شده خطر ثبت بادگیر توسط امارات وجود دارد و اگر چه بسیاری از بادگیرها در سایه بی توجهی درحال تخریبند اما امارات از همین ملحقات به عنوان جاذبه گردشگری و تندیس جشنواره استفاده می کند بنابراین نباید منتظر ماند تا امارات این پرونده را به یونسکو ارسال کند و پس از آن اعلام کنیم ما هم می توانیم این ملحقات را در جهان ثبت کنیم!

غلبه مجتمع تجاری بر خانه تاریخی

خانه عامری ها یکی از خانه های تاریخی این خاندان با وجود اینکه 5 ماه پیش توسط اداره میراث فرهنگی تهران ثبت اضطراری شد، اما بررسی وضعیت آن نسبت به چند ماه گذشته نشان می دهد که این خانه تاریخی کم کم محو می شود تا جای یک مجتمع تجاری دیگر در بافت تاریخی فردوسی بازتر شود.

این خانه – باغ از املاک خاندان امین دارالضرب از افراد شهره دوران قاجار و احداث کنندگان اولین کارخانه‌های ملی بعد از دوران امیرکبیر و همچنین از موسسان اولیه بانکداری در ایران بود و  توسط بزرگ خاندان عامری “میرزا جواد خان عامری” بنا شده است.

برخی از ساکنان محل که نگران تخریب این بنا بودند عنوان کردند که مالک مجتمع تجاری زیر عمارت را خالی کرده تا در اثر بارش باران و برف در فصل زمستان، این خانه هر چه زودتر فرور ریزد و جا برای گسترش فعالیت های مجتمع بیشتر شود.

اختصاص 170 میلیارد ریال یارانه به 47 پروژه گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: از سال 86 تا کنون از محل بنگاهای اعتباری زودبازده 170 میلیارد ریال یارانه به 47 پروژه به بهره برداری رسیده گردشگری پرداخت شد.

محمد شریف ملک زاده گفت: عملکرد  سالهای گذشته سازمان نشان می دهد که طی سالهای 90 تا 91 ، 724 پروژه سرمایه گذاری دربخش گردشگری به بهره برداری رسیده که شامل 149 هتل ، 95 هتل آپارتمان، 85 پانسیون، 73 مهمانپذیر و 322 مجتمع بین راهی بوده است.

ملک زاده گفت: از سال 86 تا به حال از محل اعتبارات ملی تعداد 951 طرح گردشگری با مبلغ بیش از 85  هزار میلیارد ریال به بانکهای عامل برای احذ تسهیلات معرفی شد اند که در نتیجه  تعداد 148 هزار تخت و 74 هزار اتاق به اتاقهای موجود اضافه خواهد شد.

این همایش در سه بخش صنعت گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی از 16 تا 18 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه های کشور برپاست.

گرانترین و ارزانترین تورهای نوروزی/ تغییر لحظه‌ای قیمت تورهای گردشگری

تبلیغات تورهای گردشگری داخلی و خارجی ویژه نوروز در ایام نزدیک به عید از هر طرف به سمت گردشگران ایرانی هجوم می آورند تورهایی که قیمت شان لحظه ای تغییر می کند این وضعیت بیشتر برای تورهای گردشگری خارجی به دلیل نرخ ارز بیشتر صدق می کند.

طبق آنچه در تبلیغات مربوط به تورهای گردشگری خارجی آژانسهای مسافرتی آمده است نرخ اقامت در هتلهای سه ستاره دوبی که جزو بیشترین شهرهای جذب کننده گردشگران ایرانی است اکنون یک هزار و 200 تومان به اضافه یک هزار و 365 درهم قیمت دارد.

پس از دوبی، آنتالیای ترکیه نیز در ایام نوروز طرفداران ایرانی زیادی دارد که این تورها نیز در ایام عید برای یک هفته دو میلیون و 250 هزار تومان نرخ دارد.

اما در این بین گرانترین نرخ تورهای خارجی متعلق به برزیل است که بابت 11 روز اقامت در ریودوژانیرو و آبشار ایگوا باید گردشگر ایرانی 8 میلیون و 870 هزار تومان داشته باشد و در کنارش دو هزار و 600 یورو نیز بپردازد.

تور جزیره که گرانترین تورهای گردشگری نوروز به حساب می آیند متعلق به کیش است که اکنون برای اقامت در هتل 5 ستاره آن، یک گردشگر باید یک میلیون و 200 هزار تومان بپردازد اما اقامت در هتل سه ستاره آن نیز با همین مدت زمان از 700 هزار تومان قیمت دارد.

نرخ تور هوایی قشم هم بابت سه شب اقامت در هتل سه ستاره، یک وعده شام و یک گشت شهری از 760 هزار تومان به بالاست.

2500 بنای تاریخی آماده بازدید گردشگران نوروزی

در دو هزار و 500 بنای تاریخی سازمان میراث فرهنگی برخی از میراث ناملموس و معنوی کشور را در قالب اجرای برنامه‌های فرهنگی و آیینی معرفی می‌کنیم. معاون میراث فرهنگی کشور با بیان این مطلب که برنامه هایی را در کنار این آثار تاریخی اجرا می کنیم که هم حوزه میراث معنوی را معرفی کند و هم آن اثر تاریخی را تصریح کرد: تا به حال میراث معنوی در کنار آثار تاریخی معرفی نشده است.

فرماندار پیشین رامسر رئیس کاخ موزه سعدآباد شد

یکسال پس از مدیریت عبدالله نژاد در کارخ موزه سعدآباد این هفته طی مراسمی رضا خانی که سابقه فعالیت در آموزش و پرورش و فرمانداری رامسر را داشته به عنوان مدیر جدید این کاخ معرفی شد.

علی عبدالله نژاد مدیر پیشین کاخ موزه سعدآباد به موضوع اخراج برخی از ساکنان خانه های سازمانی کنار این کاخ اشاره کرد و گفت:کار بزرگی که در این کاخ انجام شد خروج متصرفان از کاخ بود. متصرفینی، امنیت کاخ را به خطر انداخته بودند که تلاش شد با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و کشور  پاکسازی شوند هر چند که هنوز این کار به صورت کامل انجام نشده است.

در ادامه این برنامه رضاخانی که سابقه فعالیت در آموزش و پرورش و فرمانداری رامسر را برعهده داشته است بیان کرد: اعتقاد داریم در هر کاری که انجام می دهیم یکسری از فعالیت ها روتین و برخی دیگر کارهای خاص هستند که منتهی به نتایج ویژه ای می شوند. آنچه از ما انتظار می رود این است که در یک پروسه زمانی که در کاخ هستیم کار ماندگاری را انجام دهیم. انتظارم این است که همکاران در مجموعه کاخ موزه سعدآباد با این رویکرد کار را دنبال کنند.

مدیر روابط عمومی معاونت گردشگری هم تغییر کرد

حاج علی شیذری، مدیر روابط عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی بود اما پس از تغییر و تحولات در سازمان به سمت مدیر گردشگری خارجی منصوب شد.

اکنون به جای وی، ثابت اقلیدی که مدیر امور استانهای معاونت گردشگری دبیر شورای مدیران بوده است، به عنوان مدیر روابط عمومی معاونت گردشگری منصوب شده است.