نیروگاه اتمی «چرنوبیل» صاحب جاذبه جدید گردشگری شد.

chernobilبه گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، در شرایطی که در سالهای اخیر و بویژه در زمان برگزاری مسابقات فوتبال یورو 2012 ، نیروگاه اتمی «چرنوبیل» در اوکراین میزبان هزاران گردشگر بود و به یکی از مقاصد گردشگری این کشور تبدیل شد، در ماههای اخیر این نیروگاه صاحب یک جاذبه جدید گردشگری نیز شده است.

به گزارش دیلی‌میل، حیات وحش منطقه آسیب دیده اطراف نیروگاه چرنوبیل سالها خالی از سکنه بوده در سالهای اخیر احیا شده و در حال شکوفایی است که حاصل آن مشاهده حیوانات در این منطه از جمله گرگ، عقاب، سیاه‌گوش و گونه‌ای نادر از خفاش است.

پس از وقوع فاجعه چرنوبیل بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه تغییر اسکان داده شده و از منطقه تخلیه شدند و جانوران نیز این منطقه را ترک کردند. اما اکنون حیوانات به این منطقه بازگشته‌اند که این امر چرنوبیل را صاحب جاذبه جدید گردشگری کرده است.

نیروگاه اتمی چرنوبیل که یکی از مقاصد برتر گردشگری اوکراین محسوب می‌شود، ‌در سالگرد انفجار این نیروگاه (26 آوریل)، میزبان 7000 گردشگر بود و دولت اوکراین نیز از میزبانی چرنوبیل از نزدیک به دو میلیون گردشگر در سال 2012 خبر داده است.

از سال 2012 منطقه‌ی مسدود شده اطراف رآکتور شماره‌ی چهار چرنوبیل رسما به روی گردشگران باز شده و علاقه‌مندان از هر کجای جهان می‌توانند شاهد پیامدهای فاجعه‌ی اتمی‌ باشند که به آن بدترین حادثه‌ی اتمی غیرنظامی جهان لقب داده‌اند.

به گفته‌ی راهنمای یکی از تورهای گردشگری، دلیل اصلی برگزاری چنین گشت‌هایی، روایت کردن فاجعه‌ی چرنوبیل برای گردشگران است تا از نزدیک با آنچه در روز انفجار رخ داد، آشنا شوند. البته گردشگران تنها چند دقیقه اجازه‌ی توقف در این مکان را دارند، زیرا هنوز بعد از گذشت این همه سال میزان تششعات اتمی بالاست و می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد، به همین دلیل تمامی گردشگران ماسک‌های ویژه‌ استفاده کرده و دستکش‌های مخصوصی می‌پوشند.

از زمان وقوع فاجعه‌ی چرنوبیل تا کنون حدود 3800 فیزیکدان، مهندس و کارگر در شعاع 30 کیلومتری نیروگاه مشغول به کار بوده و بر رآکتورهای خاموش شده و منطقه نظارت دارند. آنها تنها مجازند 15 روز از ماه در منطقه کار کنند و پس از آن بایستی از آنجا خارج شوند تا استراحت کنند. این قانون برای راهنمایان گردشگران هم صادق است.

ویرانه‌های خانه‌های آلوده شدن به مواد رادیواکتیو که روی آنها را با تلی از خاک پوشاند‌ه‌اند، عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که روی زمین جا ماند‌ه‌اند و کفش و لباس‌هایی که این گوشه و آن گوشه روی زمین به چشم می‌خورند، هنوز در منطقه دیده‌ می‌شوند.

اکنون گردشگران می‌توانند در قالب تورهای گردشگری گروهی از این سایت هسته‌یی و شهر ویژه زندگی کارکنان آن دیدن کنند، این در حالیست که در اثر این حادثه، منطقه‌ای به وسعت 30 کیلومتر به تشعشات رادیو اکتیوی آلوده شد و صدها تن نیز جان باختند.

همچنین گردشگران اجازه غذا خوردن،‌ سیگار کشیدن،‌ دست زدن به اشیا اطراف، نشستن روی زمین و حتا بر زمین گذاشتن لوازم همراه خود در این منطقه را ندارند.