touristhaمانور نمادین اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور با اعزام خودروهای امدادی با همراهی کارناوال شادی اجرا شد.

به گزارش توریست ها، صبح امروز (یکشنبه، 21 اسفندماه) پس از برگزاری جلسه‌ی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی و تشریح گزارش اجمالی برخی اعضای این ستاد، ماشین‌های امداد خودرو، امداد و نجات، بازرسان‌ و ناظران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراه نمایندگانی از طایفه‌ها و اقوام ایرانی که در قالب کارناوال شادی در حال پایکوبی نوروزی بودند‌، به‌صورت نمادین اعزام شدند تا به‌طور رسمی کار ستاد تسهیلات سفرهای کشور در تعطیلات نوروزی آغاز شود.

قرار بود امروز نشست خبری ستاد تسهیلات نوروزی و معاون گردشگری کشور برگزار شود که این نشست به جلسه‌ی اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور و ارائه‌ی گزارش‌های آن‌ها تبدیل شد. در این جلسه، نمایندگانی از سازمان جمعیت هلال احمر‌، صداوسیما‌، معاونت عملیات ترافیکی ‌ناجا‌، وزارت بهداشت و اورژانس کشور‌، یگان حفاظت‌، سازما‌ن‌های تعزیرات‌، هواشناسی کشور،‌ کشتیرانی‌، حفاظت محیط زیست‌، وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و جامعه‌ی راهنمایان تور حضور داشتند.

پیش‌بینی 5 / 6 میلیون اقامت شب در نوروز

منوچهر جهانیان – معاون گردشگری کشور و دبیر این ستاد – با بیان این‌که با توجه به ظرفیت مراکز اقامتی در بخش هتل‌آپارتمان‌ها‌، کمپ‌ها‌ و مدارس‌، 5 / 6 میلیون اقامت شب برای تعطیلات نوروزی پیش‌بینی شده است، گفت: در بخش خدمات اقامتی با 31 درصد رشد،‌ بخش امداد با 6 / 21 درصد رشد‌، حوزه‌ی اطلاع‌رسانی با تهیه‌ی 50میلیون قلم‌ کالا با 25 درصد رشد‌، نظارت‌ها با 7 / 19 درصد رشد و خدمات رفاهی که شامل موزه‌ها‌، جشنواره‌ها‌، سفره‌های هفت‌سین، بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها‌، جایگاه‌های سوخت‌، مکان‌های اقامه‌ی نماز و سرویس‌های بهداشتی است با 2 / 27 درصد رشد در تعطیلات نوروزی مواجه هستیم.(تورهای نوروزی)

به گفته‌ی او‌، ساعت کاری موزه‌ها در نوروز 92 هیچ تغییری نخواهد کرد و ‌از 9 صبح تا 9 شب باز خواهند بود.

معاون گردشگری همچنین یادآوری کرد: جشنواره‌های بهاری در 31 استان از 28 اسفندماه برپا می‌شوند؛ اما از ششم فروردین‌ماه با توجه به آغاز دهه‌ی اول فاطمیه، رنگ و بوی مذهبی و معنوی به مراسم داده خواهد شد.

جهانیان همچنین گفت: برای برگزاری 500 نمایشگاه و بازارچه‌ی صنایع دستی در نوروز، برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم تا 28 اسفندماه در هزار و 100 شهر کشور بتوان این بازارچه‌ها را برپا کرد.

جابه‌جایی 50میلیون مسافر در نوروز 92

در ادامه‌ی این نشست، افندی‌زاده – معاون وزارت راه – گزارشی از فعالیت‌های نوروزی کمیته‌ی حمل و نقل و راه در ستاد تسهیلات سفرهای کشور ارائه و اظهار کرد: پیش‌بینی شده است در نوروز 50میلیون جابه‌جایی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی اتفاق افتد.

به گفته‌ی او، تا روز گذشته (20 اسفندماه) 5 / 3میلیون نفر بلیت اتوبوس خریده‌اند که در مقایسه با سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است. بیشتر فروش‌ها نیز به اتوبوس‌های «وی‌آی‌پی» مربوط هستند که نشان‌دهنده‌ی نیاز مردم به دریافت خدمات بهتر و بیشتر است.

افندی‌زاده ادامه داد: 18هزار و 200 اتوبوس برون‌شهری و 33هزار مینی‌بوس برون‌شهری از 24 اسفندماه در قالب طرح جابه‌جایی‌های نوروزی فعال خواهند بود.

معاون وزیر راه ادامه داد: 220هزار کیلومتر راه داریم که در 30هزار کیلومتر آن به‌عنوان راه اصلی بیش از 80 درصد تردد انجام می‌شود و تلاش شده است نسبت به به‌سازی و مراقبت از آن‌ها متناسب با بودجه اقدام شود.

او در ادامه‌ی این گزارش، اظهار کرد: 1400 راه‌داری کشور با هشت‌هزار دستگاه و دوهزار گشت راه‌داری آمادگی کامل دارند تا در نوروز به مسافران خدمات بدهند. همچنین برای نخستین‌بار سامانه‌ی برخط ترافیک راه‌های کشور به آدرس iran141.ir راه‌اندازی شده است. همچنین تلفن گویای 114 و سامانه‌ی پیامکی 1000114 برای دریافت اطلاعات مربوط به راه‌های کشور در نظر گرفته شده است.

افندی‌زاده درباره‌ی امکانات بخش هوایی،‌ دریایی و ریلی نیز گفت: حدود دومیلیون و 200هزار بلیت قطار و یک‌میلیون و 200هزار بلیت هواپیما پیش‌فروش شده است و امکان ارائه‌ی سرویس فوق‌العاده نیز وجود دارد. در بخش دریایی نیز شش‌میلیون ظرفیت ایجاد شده است که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بخش حمل و نقل عمومی 60 تا 65میلیون ظرفیت پذیرش داشته باشد.

معاو وزیر راه ادامه داد: ما آمارهای مربوط به جابه‌جایی و حمل و نقل مسافران را از طریق دستگاه‌های ترددشمار‌، دوربین‌های تصویری و فروش بلیت تهیه می‌کنیم و در اختیار ستاد قرار می‌دهیم.

او در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به تأمین ایمنی سفر، گفت: از سال 1384 با روند روبه کاهش تلفات و سوانح جاده‌یی روبه‌رو بوده‌ایم. این روند تا سال 1390 که میزان تلفات به 20هزار نفر رسید، ادامه داشت. نگاه ما در سال 1392 ارائه‌ی خدمات مناسب در کنار تأمین ایمنی است که در این‌باره سازمان صداوسیما با اطلاع‌رسانی و دادن هشدارهای لازم می‌تواند به ما کمک کند.

«شما» شبکه‌ی اختصاصی گردشگری در نوروز

در ادامه‌ی نشست جلسه‌ی ستاد تسهیلات، سهرابی – مشاور و مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما – با بیان این‌که شبکه‌ی «شما» از 10 روز پیش به‌صورت ویژه‌برنامه‌های خود را با موضوع معرفی توانمندی‌های گردشگری‌، میراث فرهنگی و صنایع دستی آغاز کرده است، افزود: این شبکه اختصاصا در حوزه‌ی گردشگری فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: رادیوی «فصلی» نیز اختصاصا به نوروز و گردشگری می‌پردازد و 32 شبکه‌ی رادیویی و تلویزیونی قرار است برنامه‌هایی را با این محتوا اجرا کنند.

او همچنین بیان کرد: با توجه به این‌که تعطیلی، رسم مطبوعات در نوروز شده و بار اطلاع‌رسانی روی دوش صداوسیماست،‌ ما ستادی خبری در شبکه‌ی خبر و باشگاه خبرنگاران جوان راه می‌اندازیم.

تهیه و توزیع نقشه‌ی نقاط و محورهای پرخطر کشور

به گزارش ایسنا،‌ جعفریان – قائم‌مقام جمعیت هلال احمر کشور – نیز در این جلسه با بیان این‌که این جمعیت دو طرح ملی امداد و نجات و راهنمایی مسافران نوروزی را اجرا می‌کند، گفت: برای نوروز 92 ، 3 / 51 درصد امکانات و خدمات افزایش یافته است و 1219 پایگاه همراه شش‌هزار و 610 نیروی عملیاتی و 920 نیروی ذخیره و همچنین دوهزار و 730 دستگاه خودرو امدادی و نجاتی آماده‌ی خدمت‌رسانی هستند. همچنین 17 دستگاه بالگرد امدادی که برخی از آن‌ها امکان پرواز در شب را هم دارند، برای نوروز آماده‌ی امدادرسانی شده‌اند.

او شماره‌ی 147 را که جزو خطوط SOS به‌شمار می‌آید به‌عنوان راه برقراری ارتباط با نیروهای امداد و نجات در سطحی فراگیر اعلام کرد و ادامه داد: خط تلفن 6427 آماده‌ی انتقال پیام‌های امدادی است.

او درباره‌ی طرح راهنمایی مسافران نوروزی، گفت: 950 پست با حضور 18هزار جوان داوطلب در تعطیلات نوروزی خدماتی را به مسافران می‌دهند و برای این هدف، 15میلیون کالای فرهنگی و امدادی آماده شده‌اند.

وی اضافه کرد: نوروز گذشته، 23میلیون مراجعه به ستادهای جمعیت هلال احمر انجام شد و این آمادگی برای مراجعه‌ی 30میلیون نفر در نوروز 92 وجود دارد.

قائم‌مقام جمعیت هلال احمر کشور همچنین از تهیه و توزیع نقشه‌های تکمیلی از نقاط پرخطر که بیشترین حوادث در آن‌ها رخ داده است، خبر داد و افزود: بیشترین تلفات در محور تهران – مشهد و مشخصا شاهرود – سبزوار بوده است که تمرکز ویژه‌ای بر این محور خواهیم داشت. همچنین تلاش می‌شود در سه استان ساحلی با توزیع اقلام تبلیغاتی، میزان حوادث دریایی را کاهش دهیم.

سرهنگ جهانگیری – معاون عملیاتی ترافیکی ناجا – نیز در ادامه‌ی این نشست گفت: نیروی انتظامی براساس وظایف ذاتی خود با اجرای طرح‌های انتظامی‌، امنیتی و ترافیکی با همکاری ستاد تسهیلات سفرهای کشور ایمنی مسافران را تأمین می‌کند.

او اضافه کرد: پلیس از 25 اسفندماه 91 تا 17 فروردین 92 شبانه‌روز مستقر خواهد بود.

آماده‌باش صد درصد اورژانس کشور

به گزارش ایسنا،‌ طالبیان – معاون وزیر بهداشت و رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور – نیز با اشاره به خدمات اورژانس کشور در تعطیلات نوروزی و آمادگی صد درصد آن، اظهار کرد: 796 پایگاه شهری و 175 ایستگاه سلامت در نوروز برپا می‌شوند و چهارهزار و 186 آمبولانس همراه 56 اتوبوس آمبولانس، 52 موتورسیکلت‌،‌ شش بالگرد و 17هزار و 600 پرسنل آماده‌ی خدمت‌رسانی در نوروز هستند.

اجرای طرح تعزیرات حکومتی از 15 اسفند تا 20 فروردین

جواهری – نماینده‌ی سازمان تعزیرات – نیز در ادامه‌ی این نشست گفت: از 15 اسفندماه امسال تا 20 فروردین‌ماه، طرح تعزیرات حکومتی در سه بخش کالا و خدمات، بهداشت و درمان و قاچاق اجرا می‌شود. تا کنون 12هزار پرونده ارائه و رسیدگی شده‌اند. ما تا ساعت 21 هر روز، آماده‌ی دریافت این گزارش‌ها هستیم.

احمدی – بازرس وزارت صنعت‌، معدن و تجارت – نیز در ادامه، از اجرای طرح نظارتی سازمان‌های تعزیرات استانی از 15 اسفندماه خبر داد و اضافه کرد: 10هزار ناظر افتخاری و سه‌هزار بازرس سازمانی مشغول نظارت بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی هستند و گشت‌های مشترک با ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی نیز پیش‌بینی شده است.

صدور مجوز برای 2500 پرواز فوق‌العاده در نوروز

عبدالرحیمی – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور – نیز با بیان این‌که ستادهای اختصاصی نوروز در تمام فرودگاه‌ها تشکیل شده‌اند، گفت: روزانه 500 پرواز برنامه‌ای در کشور اجرا می‌شود و مجوز 2500 پرواز فوق‌العاده نیز صادر شده است. 57هزار کیلومتر مسیر هوایی در کشور وجود دارد که سامانه‌ها و ایستگاه‌های هوانوردی، تحت کنترل دوباره قرار می‌گیرند تا سفرها ایمن و منظم انجام شوند.

شهبازی – معاونت حراست ستاد مرکزی تسهیلات سفر – نیز از فعال شدن کمیته‌ی حراست و انجام بازرسی‌های غیرمحسوس از اماکن پذیرایی، خدماتی و گردشگری خبر داد.

اعلام راه‌های دریافت گزارش‌های هواشناسی

امیدوار – معاون هواشناسی ستاد تسهیلات سفرهای کشور – نیز با بیان این‌که روزانه دوبار پیش‌بینی هوای سه روز آینده انجام و گزارش آن صادر می‌شود‌، گفت: گزارش پیش‌بینی هوا در تعطیلات نوروزی از روز شنبه و فقط در روزهای زوج در سایت سازمان هواشناسی منتشر می‌شود.

او صدور اطلاعیه‌ها و هشدارهای ویژه‌ی هوا در بخش دریا،‌ کشاورزی و عمومی را از جمله دیگر اقدامات این کمیته اعلام کرد و ادامه داد: مردم می‌توانند از طریق سامانه‌ی «هواگو» به شماره‌ی 134 اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند. همچنین از طریق سامانه‌ی پیامکی 2000134 با ارسال کد شهر به اضافه‌ی شماره‌ی 24 یا 72 پیش‌بینی هواشناسی را دریافت کنند.

افزایش 60 درصدی سفرهای دریایی در نوروز

کاپیتان کشاورز – مدیرعامل کشتیرانی والفجر و مسئول کمیته‌ی گردشگری دریایی – نیز با بیان این‌که پیش‌بینی‌ها افزایش 60 درصدی مسافران دریایی و 172 درصدی خودروهای همراه مسافران را در سفرهای دریایی نشان می‌دهد‌، افزود: ما از 27 اسفندماه تا 14 فروردین‌ماه با کم کردن تمرکز روی سفرهای خارجی، به سفرهای دریایی داخلی بیشتر می‌پردازیم. ضمن آن‌که ترمینال‌های دریایی در اختیار را مجهز کرده‌ایم و بلیت‌ها به‌صورت اینترنتی از طریق آژانس‌ها پیش‌فروش می‌شوند.

وی گفت: از نظر امنیتی فعلا امکان پیش‌فروش بلیت به‌صورت فردی وجود ندارد؛ ولی به احتمال زیاد از سال آینده این امکان ایجاد می‌شود.

حضور پررنگ نیروی انتظامی در تعطیلات

سرهنگ پاشایی – معاون پیشگیری و انتظامی ستاد تسهیلات سفر – نیز با تأکید بر این‌که نیروی انتظامی در تعطیلات نوروز تعطیلی ندارد، اظهار کرد: حضور پلیس با برپایی چادرها و اجرای گشت‌های ویژه،‌ کنترل عملکرد و نظارت پررنگ‌تر خواهد شد. پلیس انتظار دارد مردم همکاری کنند و به هشدارها و توصیه‌های امنیتی توجه بیشتری نشان دهند.

او همچنین شماره‌ی 197 را که به‌صورت شبانه‌روز آماده‌ی دریافت انتقادات‌، پیشنهادات و شکایت‌هاست، اعلام کرد

سرهنگ کربلایی – معاون یگان حفاظت ستاد تسهیلات سفر – نیز در ادامه گفت: سه‌هزار و 300 پرسنل ستاد بسیج شده‌اند و امیدواریم از مشکلات پیش رو مانند حفاری‌های غیرمجاز و ساخت و سازها در اماکن تاریخی پیشگیری کنیم.

چرخیان – رییس جامعه‌ی راهنمایان تور – نیز در ادامه‌ی نشست گفت: با توجه به افزایش سفرهای داخلی و همچنین تمایل گردشگران خارجی برای سفر به ایران در فصل بهار، تمرکز ما این است که ضمن معرفی آثار تاریخی و طبیعی، این گردشگران را با جشن نوروز ایرانی آشنا کنیم.

بازدید رایگان از موزه‌های طبیعت

مقدسی – نماینده‌ی سازمان حفاظت محیط زیست – نیز گفت: ما با سفر مسئولانه در طبیعت فاصله‌ی زیادی داریم و باید همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای معرفی و حفاظت از آثار تاریخی بیشتر شود. یگان حفاظت محیط زیست نیز در این‌باره آماده‌ی کمک است.

او همچنین برقراری امکان بازدید رایگان از موزه‌های طبیعت و راهنمایی و آشنایی مسافران با چگونگی حفاظت از طبیعت را از جمله تدابیر اندیشیده‌شده از سوی کمیته‌ی حفاظت محیط زیست ستاد تسهیلات سفر ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان جلسه‌ی ستاد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری احکامی را به اعضای جدید ستاد از جمله معاونت هماهنگی امور استان‌ها اعطا کرد و همچنین تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه با سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف و بازرگانی امضا و مبادله شد.