city

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا سقف 5 / 12 میلیون تومان به روستایی‌هایی که خانه‌های‌شان را به اقامتگاه گردشگری تبدیل کنند وام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عصر امروز (سه‌شنبه، 22 اسفندماه) تفاهم‌نامه‌ی پنج‌جانبه‌ی روستاهای دارای اولویت و هدف گردشگری بین دفتر توسعه‌ی روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبادله شد و به این ترتیب، آماده‌سازی و ایجاد زیرساخت در 120 روستای هدف گردشگری آغاز می‌شود.

منوچهر جهانیان – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – پیش از مبادله‌ی این تفاهم‌نامه یادآوری کرد: تفاهم‌نامه، پاسخی به دغدغه‌هایی برای توسعه‌ی مناطق روستایی، ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی، معرفی ظرفیت‌ها، ایجاد راه‌های ارتباطی مناسب و اشتغال برای جوانان روستایی است.

وی اظهار کرد: اسامی روستاهایی که ظرفیت جذب گردشگر را دارند مشخص شده‌اند و در کارگروه روستاهای هدف گردشگری مصوب کرده‌ایم که بر این اساس، 120 روستا تأیید و تصویب شده‌اند تا زیرساخت در آن‌ها ایجاد شود. امیدواریم پروسه‌ی زیرساخت‌سازی در 120 روستای هدف گردشگری در زمانی دو ساله به نتیجه برسد و دستگاه‌های زیرمجموعه به تعهدات خود عمل کنند.

او همچنین گفت: 1100 روستای گردشگری نیز به تأیید کارگروه گردشگری استان‌ها رسیده که این انتخاب از میان 37هزار و 900 روستا در 31 استان کشور صورت گرفته است؛ اما اقدامات اجرایی در آن‌ها باید پس از تأیید هیأت دولت انجام شود.

جهانیان در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با وزارت فن‌آوری و اطلاعات، اضافه کرد: براساس این تفاهم‌نامه در 9700 دفتر ICT در روستاهای کشور، قرار است دفتر معرفی و اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های گردشگری مناطق روستایی فعال شود.

به گزارش ایسنا، شاملو – معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – نیز در این نشست با بیان این‌که بنیاد مسکن پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را در اولویت قرار داده است، ادامه داد: تسهیلات ویژه‌ای برای افرادی که واحد مسکونی خود را به واحد پذیرایی مسافران تبدیل کنند اختصاص می‌دهیم.

به گفته‌ی او، این تسهیلات به‌صورت وام قرض‌الحسنه و تا سقف 5 / 12 میلیون تومان با 4 درصد کارمزد است که مابه‌التفاوت سود بانکی آن را دولت به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که تلاش شده است ردپای این کار در قراردادهای بودجه‌ای ثابت و ردیف اعتباری در سال آینده برای آن تعیین شود، گفت: طبق مذاکره با معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری، ردیف اعتباری برای روستاهای هدف گردشگری تعریف شده است و 31 پروژه امسال اعتبار می‌گیرند و ما متناسب با تخصیص بودجه، کارهای اجرایی را انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: برای برخی روستاهای هدف گردشگری مشاور گرفته شده و تهیه‌ی نقشه‌ی پایه در برخی روستاها در دست انجام است. امیدواریم این کار در روستاهای مورد نظر تا اوایل سال آینده تکمیل شود.

شاملو افزود: ایمن‌سازی روستاها و کمک به تأمین زیرساخت‌ها از دیگر برنامه‌های این معاونت است و تلاش شده روستاهایی که در مسیرهای پرخطر مانند محل رانش زمین یا رودخانه‌های سیل‌آسا هستند، ایمن‌سازی شوند.

پورهاشمی – سرپرست مرکز توسعه‌ی روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری – نیز در ادامه‌ی این نشست، توسعه‌ی گردشگری در روستاها را امری لازم و ضروری دانست و گفت: امیدواریم هر سال تعداد بیشتری روستا انتخاب و برای ایجاد زیرساخت در آن‌ها اقدام شود.

او همچنین توجه به فرهنگ روستایی را ضروری دانست و افزود: نباید تحت تأثیر گردشگری، حرکت‌هایی انجام شود که مناطق روستایی را دچار آسیب کند.

کوشش‌تبار – معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها – نیز گفت: ما 464 روستا را به‌عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب کرده‌ایم که امیدواریم مطالعات راهبردی آن‌ها هرچه زودتر انجام شود.

یحیی رحمتی – معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نیز در ادامه با اشاره به تأثیر مستقیم تولید صنایع عدستی بر اقتصاد، معیشت و اشتغال جوامع روستایی، افزود: تمام 120 روستای تصویب‌شده، رشته‌های زنده‌ی صنایع دستی دارند که باید از این ظرفیت به‌عنوان جاذبه‌ی گردشگری استفاده شود.

کریمی – مدیرکل دفتر مناطق نمونه‌ی گردشگری معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نیز با بیان این‌که 76 پروژه‌ی روستای هدف گردشگری تا کنون پذیرفته شده‌اند که 43 پروژه به سال‌های 1389 و 1390 و 33 پروژه‌ی دیگر به سال 1391 مربوط است، اظهار کرد: این پروژه‌ها در سال 1389، 26هزار و 100میلیون ریال، در سال 1390، 29هزار و 305میلیون ریال و در سال 1391، 57هزار و 610میلیون ریال برای تأمین زیرساخت‌ها اعتبار دریافت کردند.

به گفته‌ی او، پروژه‌های روستاهای هدف گردشگری در سال 1392 اعتبارات مربوط به زیرساخت را از طریق استان‌ها طبق مصوبه‌ی جدید دولت دریافت می‌کنند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز فقط در قالب ساخت کمپینگ می‌تواند به این روستاهای هدف کمک کند.

وی اضافه کرد: 120 روستای هدف گردشگری مصوب تا کنون 5 / 24 میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، سخایی – مشاور معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نیز با تأکید بر این‌که باید از تجربیات 31 روستای هدف گردشگری که در مرحله‌ی نخست، انتخاب شدند و به نتیجه‌ی خاصی نرسیدند استفاده شود، گفت: زحمت‌های زیادی در گذشته کشیده شد؛ ولی متأسفانه اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی هیچ‌وقت جمع‌بندی و آسیب‌شناسی نشد. مثلا وزارت راه با توجه به برنامه‌ای که اعلام کرده، هنوز اطلاعاتش را نداده است.

جهانیان در این‌باره قول داد که با تشکیل کمیته‌ی فنی، این جمع‌بندی و آسیب‌شناسی انجام شود.

معاون گردشگری کشور در ادامه، براساس تفاهم‌نامه‌ی موجود به تشریح وظایف دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری پرداخت و گفت: وزارت راه و شهرسازی به توسعه، تعریض راه‌های روستایی و ساخت راه‌های کنارگذر در صورت نیاز، احداث پارکینگ بین راهی و اصلاح نقاط حاصلخیز، موظف است. بنیاد مسکن وظیفه دارد در طرح‌های هادی روستاهای هدف گردشگری بازنگری، کاربری‌های تفریحی گردشگری در طرح هادی را پیش‌بینی، سایت‌های انتخاب‌شده‌ی مطالعات راهبردی در محدوده‌ی طرح هادی را لحاظ، از تغییر ساختار طبیعی روستا جلوگیری کند و به مقاوم‌سازی، حفظ سیمای روستا، استفاده از مصالح بومی با همکاری وزارت کشور و مطالعه‌ی طرح‌های هادی در روستاهای فاقد طرح هادی با رویکرد گردشگری بپردازد.

جهانیان توضیح داد: وزارت کشور نیز موظف است دهیاری را در روستاهای هدف گردشگری فاقد دهیاری ایجاد، بناهای مورد نیاز را برحسب نیاز عمومی روستا اجرا و پسماند زباله‌ها و آلودگی‌ها را دفع کند. همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ارائه‌ی مختصات و فهرست جاذبه‌های طبیعی گردشگری هر روستا، تهیه و ارائه‌ی پیشنهادات مربوط به نحوه و چگونگی بهره‌برداری از جاذبه‌ها، بررسی و اعلام فعالیت‌های مرتبط با آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری، کمک به تأمین زیرساخت‌ها، انتخاب سرمایه‌گذار، ارائه‌ی تسهیلات به سرمایه‌گذار، تأمین زیرساخت‌های کمپینگ گردشگری، تأمین عرصه‌های مورد نیاز تأسیسات گردشگری، ارائه‌ی خدمات گردشگری و احداث تأسیسات گردشگری از طریق بخش خصوصی موظف است.