touristhaمعاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بقاع متبرکه و اماکن زیارتی موجود در کشور را ظرفیتی جاذب برای جلب گردشگران دانست و گفت: می‌توانیم در یک پروسه‌ی زمانی 10 ساله، تعداد گردشگران زیارتی را به 30میلیون نفر برسانیم.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، منوچهر جهانیان اظهار کرد: بیش از 300میلیون شیعه در جهان وجود دارد که با یک برنامه‌ریزی می‌توان در مدت 10 سال، زمینه را برای جذب سالانه 30میلیون نفر در قالب گردشگر زیارتی، به ایران فراهم کرد.

او با تأکید بر ضرورت توجه به گردشگری مذهبی ادامه داد: بیش از 12هزار بقعه‌ی متبرکه، امامزاده و مکان‌های مقدس و دینی در کشور وجود دارند که از این تعداد، بیش از سه‌هزار و 750 بقعه و مکان مذهبی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. در استان فارس نیز حدود یک‌هزار و 400 بقعه‌ی متبرکه وجود دارد که 209 بقعه به ثبت ملی رسیده‌اند.

وی آمار گردشگران زیارتی داخلی در سال گذشته را بیش از 50میلیون نفر اعلام کرد و با بیان این‌که 65 درصد گردشگران ورودی به کشور گردشگران زیارتی بوده‌اند، بیشتر این گردشگران را از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، عربستان، امارات، عمان، افغانستان، پاکستان، هندوستان و لیتوانی دانست.

جهانیان که در حاشیه‌ی به‌ صدا درآمدن زنگ گردشگری زیارتی و افتتاح نمایشگاه قرآنی در جشنواره‌ی بین‌المللی زیارت در شیراز سخن می‌گفت بیان کرد: بیش از سه‌میلیون نفر گردشگر و زائر خارجی سال گذشته از بقاع متبرکه کشور دیدن کردند که این امکان بیش از پنج‌میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور درپی داشت.

او با اشاره به نواخته شدن زنگ زیارت در شیراز، گفت: در آیات و احادیث و در کلام معصومین در‌باره‌ی گردشگری و سیر در آفاق و انفس اشاراتی شده است. امروز گردشگری صرفا به‌معنای پر‌ کردن اوقات فراغت و تفریح و سرگرمی نیست، گردشگری انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها برای کسب شناخت و آگاهی درباره‌ی مسائل مختلف است.

معاون گردشگری نواخته شدن زنگ زیارت را با هدف آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و معرفی اماکن متبرکه به دانش‌آموزان و خانواده‌ی آن‌ها را یک اقدام نمادین و اثرگذار دانست.