mehrabad-airportنمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز – 22 اردیبهشت – تصویب کردند مابه‌التفاوت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی فروخته شده به مصرف‌کنندگان داخلی با قیمت صادراتی یا وارداتی این فرآورده‌ها محاسبه شود که رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی این امر را ضربه‌ای مهلک به صنعت هواپیمایی کشور دانست.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در صورتیکه بر اساس ابلاغ دولت باید قیمت سوخت هواپیما لیتری 700 تومان محاسبه شود، مجلس دستور فروش سوخت به ایرلاین‌ها به قیمت لیتری 200 تومان یعنی برابر با قیمت آغاز قانون هدفمندی یارانه‌ها را تاکید کرده بود اما در جریان بررسی بودجه 92 نمایندگان مجلس امروز – یکشنبه – تصویب کردند قیمت سوخت هواپیما در داخل به قیمت سوخت صادراتی یا وارداتی آن محاسبه شود. (اطلاعات پرواز)

در این زمینه عبدالرضا موسوی – رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی – به خبرنگار ایسنا گفت: اعلام محاسبه‌ی قیمت سوخت هواپیما با قیمت صادراتی این محصول، ضربه‌ای مهلکی به صنعت هواپیمایی کشور است.

وی افزود: در حال حاضر سوخت هواپیما در مسیر‌های خارجی حدود 2200 تومان محاسبه می‌شود در حالیکه شرکت‌های هواپیمایی سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی را با نرخ 200 تومان تهیه می‌کنند.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: زمانی که دولت نرخ سوخت هواپیما در مسیر پروازهای داخلی را از 200 به 700 تومان افزایش داد مجلس دستور داد قیمت‌ها به زمان آغاز قانون هدفمندی یارانه‌ها برگردد، یعنی همان لیتری 200 تومان.

موسوی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی در پرداخت قیمت سوخت هواپیما با لیتری 200 تومان با توجه به افزایش نرخ ارز دچار مشکلات فراوانی شده و ضررده بودند.

وی گفت: امیدوار بودیم پس از تخصیص ارز مبادله‌ای به شرکت‌های هواپیمایی، بخشی از مشکلات ایرلاین‌ها پس از افزایش نرخ ارز در بازار حل شود اما با این مصوبه‌ی جدید مجلس مشکلات هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: اگر مصوبه‌ی امروز مجلس مبنی بر محاسبه نرخ سوخت هواپیما با قیمت صادراتی آن اجرایی شود، به‌طور قطع به تبع آن قیمت بلیت هواپیما نیز افزایش خواهد یافت.

موسوی خاطر نشان کرد: باید به دنبال مذاکرات برای چگونگی اجرای این مصوبه و فشار کمتر به شرکت‌های هواپیمایی باشیم.