‌رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: خانه‌ی «قوام‌الدوله» تا اول اسفندماه باید به عنوان «خانه‌ی عشایر ایران» در پایتخت افتتاح شود.

1-1844به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، محمدشریف ملک‌زاده شب گذشته (پنج‌شنبه 19 بهمن ماه) در آیین پاسداشت شهدای عشایر و اختتامیه‌ نخستین جشنواره‌ صدای ملی عشایر ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درخواست کرد خانه‌ای که اول اسفندماه قرار بود به عنوان خانه‌ای دیگر در تهران افتتاح شود، به «خانه‌ی عشایر ایران» در پایتخت اختصاص یابد و در روز اول اسفندماه سال جاری در مراسمی رسمی افتتاح شود.

معاون رئیس جمهور در حاشیه‌ اختتامیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی آن خانه اظهار کرد: خانه‌ی «قوام‌الدوله» را اول اسفند ماه باید به عنوان خانه‌ی عشایر ایران در پایتخت افتتاح کنیم.

همچنین محمد حسین فرمهینی فراهانی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در حاشیه‌ این مراسم درباره‌ خانه‌ی باستان‌شناسان به ایسنا گفت: این اداره‌کل دو خانه را برای افتتاح خانه‌ باستان‌شناسان آماده کرده بود. خانه‌ «قوام‌الدوله» یکی از این گزینه‌ها بود که با صحبت معاون رئیس جمهور آن را به خانه‌ی عشایر ایران اختصاص می‌دهیم.

فراهانی افزود: بخش‌هایی از این خانه که اکنون موسسه‌ ایکوموس ایران در آن فعالیت می‌کند،‌ در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران است. این اداره کل با ایکوموس تعامل و همکاری خوبی دارد،‌ به همین دلیل دو اتاق از این خانه را که به عنوان یک گزینه برای خانه‌ی باستان‌شناسان آماده کرده بودیم، به خانه‌ی عشایر ایران در پایتخت می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، عمارت تاریخی «قوام الدوله» در سال ۱۲۱۱ زمان حکومت محمد شاه قاجار توسط میر محمدقوام در محله‌ی سرچشمه، کوچه میرزا محمود وزیر ساخته شد و صاحب آن میرزا محمد مستوفی قوام‌الدوله، پسر میرزا محمد تقی آشتیانی، از رجال سرشناس دوران قاجاریه بود که حسن وثوق‌الدوله و میرزا احمدقوام (قوام السلطنه) از نوادگان او بودند. این بنا در ابتدا برای قوام الدوله ساخته شد و به حکم ارث و به روایت دیگر توسط خود وثوق‌الدوله خریداری شد. در خانه تاریخی قوام الدوله که به شماره 2024 در سال 1377 در فهرست آثار ملی ثبت شده است، موسسه‌ی ایکوموس ایران که وظیفه‌ی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی را به صورت تخصصی دارد،‌ فعالیت می‌کند.