bike

«سجاد صدیق‌پور» قرار است از اول فروردین‌ماه با دوچرخه‌اش از شمال غرب تا جنوب شرق ایران را با پیام «انسان‌های سبز با طبیعت سبز» رکاب بزند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ صدیق‌پور 20 سالش است و از سال 1384 دوچرخه‌سواری را به‌صورت حرفه‌یی آغاز کرد و تا حالا هشت‌هزار کیلومتر در جاده‌های ایران رکاب زده است.

او وقتی 18 ساله بود با دوچرخه به باکو (جمهوری آذربایجان) رفت و سپس این حرکت را در ترکیه و گرجستان هم تکرار کرد. از آن سال تا کنون هم بارها مسافت‌هایی را در داخل ایران با دوچرخه طی کرده است، حاشیه‌ی دریای خزر‌، آذربایجان شرقی‌، شیراز تا تهران، مشهد تا تهران، جزیره‌ی قشم، تبریز تا حرم مطهر امام خمینی (ره)، مسیر «تبریز، ارومیه، سردشت، بانه، سنندج، همدان، اراک و اصفهان»، خط ساحلی خلیج فارس، کویر مصر، شبه‌جزیره‌ی میانکاله و جزیره‌ی کیش و «خلخال، ماسوله و رشت». حالا هم می‌خواهد در مدت 45 روز 2950 کیلومتر را رکاب بزند.

map

او سفرش را از مرز بازرگان آغاز می‌کند و با گذر از مرند‌، تبریز‌، میانه‌، زنجان‌، قزوین‌، تهران،‌ قم، کاشان،‌ اصفهان‌، یزد،‌ کرمان‌، ایرانشهر و چابهار، سفرش را در خیلج گواتر به پایان می‌رساند. صدیق‌پور تصمیم دارد در برخی از این شهرها توقف‌هایی داشته باشد تا کارت پستال‌های همراهش را بین مردم توزیع کند، جاذبه‌های آن شهرها را ببیند و حرفه‌اش را به مردم معرفی کند.

وی انگیزه‌اش را از این کار، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌داند، چون در سال‌هایی که دوچرخه‌سواری را حرفه‌یی دنبال می‌کرد، کسی آن‌چنان به حرفه‌اش اهمیت نمی‌داد، حالا هم که می‌خواهد این حرکت را در دوران جوانی انجام دهد، مشکل اسپانسر دارد.

صدیق‌پور به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه در کشور اسپانسر برای فعالیت‌های دوچرخه‌سواری کم پیدا می‌شود، این رشته مانند فوتبال نیست. البته در چند برنامه‌ی قبلی اسپانسرهایی داشتم، حالا هم در حال مذاکره هستم.

این جوان ماجراجو که گفته اگر اسپانسر‌ی پیدا نکند هزینه‌اش را خودش می‌پردازد،‌ برآورد کرده است برای این 45 روز‌، چیزی بیش از سه‌میلیون تومان نیاز داشته باشد.