toursمعاون رییس‌جمهور گفت: به پاس تلاش‌های راهنمایان تور نخواهیم گذاشت یک نفر از آن‌ها بدون بیمه بماند و این مشکل را مرتفع خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدشریف ملک‌زاده – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور – در ششمین گردهمایی روز راهنمایان گردشگری با بیان این‌که راهنمایان تور ایران گمنام مانده‌اند، اظهار کرد: متأسفانه در پکیج‌های سفر به راهنمایان تور توجه خاصی نمی‌شود و زحمات آن‌ها در تورها مغفول مانده است. راهنمایان تور می‌توانند در توسعه‌ی گردشگری و جذب توریست خارجی تأثیرگذار باشند و ما باید قدر این سفیران فرهنگی را بدانیم.

او با اظهار تأسف از نبودن یک مکان ثابت برای انجمن راهنمایان تور، تصریح کرد: برای رهن یک مکان تا صبح روز شنبه، 400میلیون تومان در اختیار جامعه‌ی راهنمایان تور قرار خواهد گرفت تا بتوانند مکانی را برای خود رهن کنند.

ملک‌زاده با اشاره به بحث آموزش و تخصصی کردن راهنمایان تور، بیان کرد: اگر قرار است یک بنای تاریخی توسط راهنمایان گردشگری معرفی شود‌، باید در این زمینه تخصص لازم را داشته باشند و به زوایای مختلف این بخش آگاه باشند، چراکه بناهای فرهنگی ما بلندگوهای میراث فرهنگی هستند. به همین دلیل 100میلیون تومان دیگر برای تخصصی کردن بحث آموزش در اختیار جامعه‌ی راهنمایان تور قرار خواهد گرفت. (تورهای نوروز)

او ادامه داد: چند سال پیش، راهکارهایی را برای موفقیت به جامعه‌ی راهنمایان تور پیشنهاد کردم که هیچ‌کدام از آن‌ها تا کنون اجرایی نشده است‌؛ اما دوباره پیشنهاد می‌کنم جامعه‌ی راهنمایان تور در 31 استان کشور شرکت‌های هلدینگ و تخصصی راه‌اندازی کنند و ما نیز با دادن وام از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. با راه‌اندازی این شرکت‌ها جامعه‌ی راهنمایان از سرگردانی درخواهد آمد.

ملک‌زاده با اشاره به برگزاری مراسم تودیع و معارفه‌ی رییس کاخ – موزه‌ی گلستان گفت: در سازمان میراث فرهنگی بعضی از دوستان علاوه بر سمت خودشان، سرپرستی جای دیگری را نیز برعهده داشتند. برای این‌که این دوستان بتوانند با دقت بیشتر به شغل اصلی‌شان بپردازند، به همه‌ی آن‌ها یک سمت دادیم و آقای شریفی (رییس پیشین کاخ گلستان) نیز علاوه بر سرپرستی کاخ – موزه‌ی گلستان، ریاست مرکز روابط عمومی سازمان را نیز برعهده داشت که امروز به خانه‌ی خودش برگشت.

در این مراسم، مسعود شریفی – رییس پیشین کاخ – موزه‌ی گلستان – تودیع شد.

منوچهر جهانیان – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نیز در ادامه اظهار کرد: گردشگری امری فرابخشی و فراسازمانی است و افرادی که درگیر این معقوله هستند باید با همکاری بین بخشی، خدمات‌رسانی مطلوبی را به گردشگران داشته باشند.

او تأکید کرد: یکی از ارکان اصلی این چرخه، راهنمایان تور هستند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند در جذب گردشگران تأثیر بسزایی داشته باشند. راهنمایان به‌عنوان سفیران یک کشور تأمین‌کننده‌ی امنیت و رفاه گردشگران هستند. (تورهای لحظه آخر)

جهانیان با بیان این‌که راهنمایان تور باید برخورد خوبی داشته باشند‌، ادامه داد: راهنمایان تور یک سازمان کوچک را هدایت می‌کنند و با چنین نگرشی، یک راهنمای تور باید واجد شرایط لازم باشد. یک راهنما نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب گردشگر دارد و باید از فرهنگ محلی و قوانین و مقررات آگاهی داشته باشد.

او گفت: گردشگران علاقه دارند در حداقل زمان ممکن حداکثر اطلاعات را از مقصد گردشگری به‌دست آورند و یک راهنما باید بتواند این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

جهانیان با تأکید بر این‌که وظیفه‌ی راهنمایان متنوع، پویا‌، حساس‌ و دارای اهمیت است، اظهار کرد: بحث آموزش بحثی جدی است و نباید انتظار داشته باشیم که یک راهنما در دوره‌های کوتاه‌مدت چند ماهه همه‌ی اطلاعات لازم را کسب کند. باید آموزش ضمن خدمت نیز مورد توجه قرار گرفت. با همکاری‌هایی که با وزارت علوم انجام شده است، امیدواریم بتوانیم گرایشات مختلف تور و گردشگری را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنیم. همچنین به کارگروه‌های گردشگری استان‌ها ابلاغ شده است تا از انجمن‌های راهنمایان تور در جلسات خود دعوت کنند.

معاون گردشگری همچنین بیان کرد: موضوع بیمه‌ی تکمیلی راهنمایان تور با همکاری بیمه‌ی ایران حل شده است.

او درباره‌ی آمار راهنمایان تور، توضیح داد: تا سال 1386، دوهزار و 605 راهنمای تور داشتیم و تا 30 بهمن 1391، شش‌هزار و 268 راهنمای تور که این نشان‌دهنده‌ی رشد بالای 120 درصدی هم به‌لحاظ کمیت و هم به‌لحاظ کیفیت است. بیشتر راهنمایان تور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کرده‌اند و در این آمار، تهران با داشتن سه‌هزار و 768 راهنمای تور در مقام نخست است.