معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با رد شائبه‌ی سیاسی و تبلیغاتی بودن حرکت این سازمان با اجرای طرح «سفر مهر» یا همان سفرهای ارزان‌قیمت، گفت: این یک کار خداپسندانه است که برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه انجام می‌شود.

mehrمنوچهر جهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی این طرح، توضیح داد: طرح «سفر مهر» یکی از برنامه‌هایی است که برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد کشور اجرا می‌شود تا در قالب خدمات و تخفیف‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود، بتوانند از مناطق مختلف کشور دیدن کنند.

او بیان کرد: طرح «سفر مهر» با هدف توسعه‌ی سفرهای داخلی و ایرانگردی اجرا می‌شود و همکاری ما به گروه خاصی از بخش‌های خدماتی محدود نیست، با تمام مراکز اقامتی و پذیرایی کشور و بخش خصوصی مذاکراتی انجام شده است، تا تخفیف‌های لازم را برای اسکان و پذیرایی مردم بدهند.

معاون گردشگری درباره‌ی این‌که چرا آژانس‌ های گردشگری در این طرح به مشارکت طلبیده نشده‌اند و تا کنون ابلاغیه‌ای برای اجرای تور از طریق دفاتر خدمات مسافرتی صادر نشده است؟ اظهار کرد: ما در این‌باره اعلام آمادگی کرده‌ایم و آژانس‌ها می‌توانند به‌عنوان برگزارکنندگان تور وارد شوند.

جهانیان همچنین در پاسخ به این پرسش که مجری تورهای «سفر مهر» کیست، بخش خصوصی یا دولت؟ گفت: مجری خاصی ندارد. مراکز اقامتی تخفیف می‌دهند،‌ آژانس‌ها می‌توانند وارد عمل شوند و اتحادیه‌های اصناف مختلف مانند تاکسی‌رانی و رانندگان اتوبوس و حمل و نقل جاده‌یی نیز می‌توانند برای این سفرها برنامه‌ریزی کنند.

وی درباره‌ی تخفیفی که در قالب این طرح داده می‌شود نیز توضیح داد: در طرح «سفر مهر» 30 درصد هزینه را گروه‌های شرکت‌کننده در این طرح می‌پردازند و 70 درصد هزینه هم تخفیف داده می‌شود. در واقع با این کار، ظرفیت خالی مراکز اقامتی و پذیرایی را که در طول سال، کسی از آن استفاده نمی‌کند، پر می‌کنیم.

جهانیان درباره‌ی چگونگی شناسایی اقشار آسیب‌پذیر که در قالب این طرح به مسافرت خواهند رفت؟ گفت: شناسایی این اقشار از طریق اتحادیه‌های آن‌ها انجام می‌شود. با توجه به این‌که اعضای اتحادیه‌هایی مانند تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی و حمل و نقل جاده‌یی سال‌هاست خدمات خوبی به مسافران می‌دهند و از کمترین مزایا بهره‌مند بوده‌اند، این برنامه‌ریزی برای آن‌ها صورت گرفت.