به مناطق محافظت شده و حراست شده ی بندر نشین و غیر بندری گفته می شود که مقررات و قوانین آن خاص است. این مناطق دارای برخی مقررات کشورهای خارجی می باشد که البته گاها برخی از مقررات آن ها شبیه به مقررات داخلی نیز می باشد اما به طور کامل از مقررات داخلی ایران نیز پیروی نمی کنند. از این جهت ثبت شرکت در مناطق آزاد نیز ویژگی های خاص خود را دارد.

rahnama-sabt

در مناطق آزاد برخی موارد نظیر مالیات، عوارض گمرکی و تشریفات اضافی اداری و ارزی وجود ندارد. به همین دلیل صادرات و واردات و حتی راه اندازی شرکت ها در این مناطق بسیار رونق دارد.

ایران نیز دارای 8 منطقه آزاد تجاری دارد که به ترتیب شامل شهرهای زیر می شوند:

چابهار، قشم، کیش، اروند، انزلی، سلفچگان، ارس و ماکو

چرا ثبت شرکت در این 8 منطقه مزایای خاص خود را دارد و توصیه می شود که در این مناطق شرکت ثبت کنیم؟

از آن جا که این مناطق قوانین دست و پاگیر داخلی را ندارند، بنابراین شما می توانید شرکت خود را راحت تر راه اندازی کنید. با ثبت شرکت در این مناطق شما هر نوع شرکتی که راه اندازی کنید، از معافیت مالیاتی 20 ساله برخوردار خواهید بود. برای ورود اتباع خارجی به این مناطق، نیازی به اخذ روادید نیست و رفت و آمد ها آزاد است. در این مناطق مالکیت خارجی 100 درصدی است. می توانید به راحتی سرمایه گذاری خارجی داشته باشید. با ثبت شرکت در چنین مناطقی جابجا کردن ارز در دیگر مناطق آزاد، آزاد می باشد همچنین از خدمات پولی و ارزی، انعطاف پذیر نیز برخوردار خواهید بود. خدمات بیمه در این مناطق بسیار گسترده می باشد که خود یک مزیت بزرگ است. همچنین معاملات ارزی نیز به سهولت انجام می شود.

در این مناطق فعالیت های بورس و اوراق بهادار و حتی بورس نفت و پتروشیمی وجود دارد. برای وارد کردن ماشین آلات صنعتی با محدودیت گمرک مواجه نخواهید بود.

ثبت هر نوع شرکت، موسسه و حتی آثار و اختراع در این مناطق به سهولت صورت می گیرد.

همچنین برای صادرات و ترانزیت کالا تشریفات ساده ای نیز وجود دارد. کالاهی مجاز را می توان به راحتی وارد این مناطق نمود.

تفاوت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری

این دو منطقه با هم تفاوت های بسیاری دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در مناطق ویژه آزاد، معافیت مالیاتی به مدت 15 تا 20 سال لحاظ می شود. اما در مناطق ویژه قوانین مالیاتی دقیقا شبیه به داخل کشور است.

فروش کالا به صورت خرده فروشی در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان دارد اما در مناطق آزاد هم خارجی ها و هم ایرانی ها می توانند این کار را انجام دهند. نکته بعدی در مورد روادید اتباع خارجی است. برای این مورد، در مناطق ویژه باید طبق قوانین داخل کشور امور انجام شوند اما، برای مناطق آزاد قوانین خاص خود را دارند و از قوانین داخل ایران پیروی نمی کنند.kish