travelیک عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید، بالا بودن نسبی هزینه‌ای که برای تبلیغ یک تور صرف می‌شود، قیمت آن را افزایش می‌دهد و اگر برای این مساله چاره‌ای پیدا شود، شاهد کاهش قیمت تورها خواهیم بود.

حسین مکی – عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران – در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: هزینه‌ی تبلیغ هر تور خارجی برای هر نفر، حدود 150هزار تومان می‌شود که تقبل آن از سوی آژانس‌ها سبب گرانی این تورها شده است؛ اما اگر فضا یا مکانی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی ارزان‌تر باشد، قطعا روی قیمت تورها نیز تأثیر می‌گذارد.

او اطلاع‌رسانی و تبلیغات را از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده‌ی نرخ تور در کنار هزینه‌ی بلیت، حمل و نقل، هتل،‌ تغذیه و ارز دانست و گفت: اگر بتوان درست اطلاع‌رسانی کرد و مردم را در جریان تخفیف‌ها و نرخ‌های مناسب قرار داد، آن‌ها هم بهتر تور خود را انتخاب می‌کنند. مثلا در آژانس ما، تور چهار روزه‌ی کیش حدودا هم‌قیمت تور یک هفته‌یی ترکیه است، در حالی که بسیاری از مردم این موضوع را نمی‌دانند؛ هزینه‌ی تور سه شب و چهار روزه‌ی جزیره‌ی کیش در نوروز با اقامت در هتل پنج ستاره که خدمات آن فقط شامل صبحانه و ترانسفر فرودگاهی است، دومیلیون و 300هزار تومان است، در حالی که قیمت تور شش شب و هفت روز ترکیه با اقامت در هتل پنج ستاره که خدمات کاملی را 24 می‌دهد، دومیلیون و 500هزار تومان می‌شود.

وی در ادامه‌ی سخنانش با بیان این‌که راه‌های اطلاع‌رسانی به مردم بسیار محدود و گران است، اظهار کرد: ما برای داشتن تبلیغی کوچک در یک روزنامه‌ی کثیرالانتشار باید 460هزار تومان بپردازیم که این هزینه در تور حساب می‌شود و قیمت آن را گران‌تر می‌کند.

مکی بیان کرد: هر کاری که آژانس برای تور انجام می‌دهد، هزینه‌اش روی قیمت تور می‌آید. آژانس، یک بنگاه اقتصادی است و این هزینه‌ها را از جیب پرداخت نمی‌کند؛ اما اگر مکانی مانند بازارچه‌هایی که برای کالاهای دیگر برگزار می‌شوند، برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی تورها هم باشد یا صداوسیما شرایط را برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و خدمات شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری فراهم کند، اوضاع حتما تغییر می‌کند.

او ادامه داد: معمولا اماکن روی نمایشگاه‌های گردشگری حساسیت بیشتری دارد و به سختی مجوز می‌دهد. هر بار هم که این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، باید کلی هزینه کرد و همه‌ی آژانس‌ها توان حضور در آن‌ها را ندارند، مثلا ما برای آخرین نمایشگاه که در هتل «استقلال» برگزار شد، به ازای هر مترمربع زمین غرفه، باید 170هزار تومان پرداخت می‌کردیم، قطعا صرف این هزینه‌ها در قیمت تورها بی‌تأثیر نیست.

این عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اما درباره‌ی دلیل گرانی تورهای داخلی در شرایطی که بسیاری از آژانس‌ها نه در نمایشگاه شرکت می‌کنند و نه تبلیغات آن‌چنانی دارند، گفت: پروازهای چارتر باعث این گرانی در نوروز هستند، مثلا شما در ماه‌های گذشته، بلیت رفت و برگشت جزیره‌ی کیش را به قیمت 40هزار تومان می‌توانستید بخرید، اما این قیمت واقعی نیست، و چون پروازها خالی هستند، بلیت‌ها را به این قیمت می‌فروشند؛ ولی چون در نوروز مسافر وجود دارد و شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را واقعی می‌کنند، هزینه‌ی تورها هم گران می‌شود.

او تأکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را گران نمی‌کنند، بلکه به نرخ مصوب‌شان می‌فروشند؛ اما دیگران فکر می‌کنند گران شده است.

این فعال گردشگری در عین حال به افزایش قیمت هتل‌ها در آستانه‌ی نوروز اشاره کرد و افزود: دقیقا نمی‌توان مشخص کرد که هتل‌ها چند درصد به قیمت خود اضافه کرده‌اند؛ ولی هر سال به‌مناسبت نوروز این اتفاق می‌افتد.