Museum

هزینه‌ی ورود بازدیدکنندگان به موزه‌ی ملی ایران برای هر گردشگر ایرانی دوهزار تومان و برای گردشگران خارجی، هر نفر 15هزار تومان است.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، برای دیدن موزه‌ی ملی ایران در تعطیلات نوروز 92 هر گردشگر داخلی باید دوهزار تومان و هر گردشگر خارجی برای ورود به مهم‌ترین موزه‌ی کشور باید 15هزار تومان هزینه پرداخت کند.

بعد از تغییر قیمت ورودی موزه‌ها که تا اول اسفندماه امسال یک‌هزار تومان برای گردشگران داخلی و خارجی به‌صورت یکسان در نظر گرفته شده بود، شایعه‌های مختلفی درباره‌ی قیمت ورودی موزه‌ها و گران شدن بیش از حد بلیت آن‌ها مطرح شد. با این وجود، موزه‌ی ملی ایران به‌دلیل داشتن فقط یک فضای موزه‌یی به‌صورت متمرکز در مقایسه با مجموعه‌ای مانند کاخ گلستان که به‌جز بلیت هر موزه، هزینه‌ای هم برای ورود به مجموعه می‌گیرد، فقط هزینه‌ی بازدید موزه را از گردشگران دریافت می‌کند.

اما علاقه‌مندان به دیدن موزه‌ی ملی ایران از 28 اسفندماه 1391 تا 12 فروردین‌ماه 1392 هر روز می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر از این موزه دیدن کنند. در این ایام، این موزه هر روز باز است. البته 13 فروردین‌ماه – روز طبیعت – موزه‌ی ملی تعطیل است و بعد از آن مانند روزهای عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.(تورهای نوروز)

موزه‌ی ملی ایران با قدمتی بیش از 70 سال، حدود 300هزار شیء از دوره‌های مختلف تاریخی دارد. این موزه بزرگ‌ترین موزه‌ی باستان‌شناسی و تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود و به نام «موزه‌ی مادر» معروف است.

موزه‌ی ملی ایران در بخش پژوهشی به هفت بخش، «پیش از تاریخ»،‌ «تاریخی و لرستان»، ‌«دوران اسلامی» و «مهر و سکه»، «حفاظت و مرمت»، «پارینه‌سنگی» و «سفال» تقسیم می‌شود. نمایش آثار فرهنگی در این موزه بر پایه‌ی توالی زمانی، فرهنگی و پیدایش حکومت‌هاست. همچنین گستره‌ی زمانی این اشیا از دوره‌ی پارینه‌سنگی از 800هزار سال پیش تا پایان دوره‌ی ساسانی، سده‌ی ششم میلادی را دربر می‌گیرد.

موزه‌ی ایران باستان به‌عنوان نخستین بنای موزه‌یی کشور در سال 1312 با طراحی و نظارت «آندره گدار» معمار فرانسوی و به همت دو معمار ایرانی «عباسعلی معمار» و استاد «مراد تبریزی» در فضایی به مساحت 11هزار مترمربع در سه طبقه ساخته شد و در سال 1316 گشایش یافت.

طراحی و نمای موزه‌ی ایران باستان برگرفته از تاق کسری (دوره‌ی ساسانی) است. آثار اسلامی از طبقه‌ی دوم موزه‌ی ایران باستان در سال 1375 به ساختمانی مجزا در شرق مجموعه با نام «موزه‌ی اسلامی» منتقل شد. از همان زمان، موزه‌ی ایران باستان و موزه‌ی دوران اسلامی در یک مجموعه با نام کلی «موزه‌ی ملی ایران» شناخته می‌شود.