آیا می‌دانستید گداهای شهر نیویورک با پول خُردهای ته جیب‌شان می‌توانند یک‌ ماه در هتل‌های کیش، اقامت خوبی داشته باشند؟!

این فقط یک لطیفه است که بعد از افزایش بی‌وقفه‌ی نرخ ارز در داخل کشور نقل محافل شد.

tourismبه گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به‌نظر می‌رسد بسیاری از مسئولان به اصل موضوع این لطیفه اعتقاد دارند، چون آن‌ها که متولیان سفر در کشورند، بعد از گران شدن ارز،‌ اعلام کردند: ایران کشور ارزانی برای خارجی‌ها شده است. آژانس‌هایی هم بودند که گفتند، در نمایشگاه‌های خارجی می‌بینند قیمت تورهای‌شان اندکی پایین‌تر از قبل آمده و با قیمت تورهای کشورهای همسایه از جمله ترکیه قابل رقابت شده است.

ولی این جریان چقدر به آمدن تعداد بیشتری گردشگر خارجی به کشور کمک کرده است؟ آیا گران شدن نرخ ارز و بی‌ارزش شدن پول ایران آن‌قدر به چشم خارجی‌ها آمده که حالا ایران را مقصدی ارزان بدانند و آن را برای سفر انتخاب کنند؟ آیا تعریف کردن همین لطایف در محافل داخلی و دلداری دادن مسئولان به خود که ما با این رشد نرخ ارز حالا به کشوری ارزان برای خارجی‌ها تبدیل شده‌ایم، کافی است یا در این اوضاع و احوال سیاسی که با هجمه‌ی تبلیغات منفی مواجهیم، لازم است طور دیگری عمل کنیم؟

اکبر غمخوار – عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران – در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با آن‌که پول ایرانی به‌خاطر گران شدن ارز برای خارجی‌ها،‌ کم‌ارزش شده و به عبارتی تورها،‌ نرخ رقابتی با دیگر کشورها پیدا کرده‌اند؛ ولی آمار ورود گردشگران خارجی به کشور چندان جالب نیست، چون تأثیر مسائل سیاسی پررنگ‌تر از موضوع ارز است

اما سیدهادی شیرازی – دبیر جامعه‌ی تورگردانان ایران – با نگاهی به اوضاع و احوال ورود گردشگران خارجی در زمستان امسال، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، جریان افزایش نرخ ارز را بر ورود گردشگران خارجی به ایران بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: زمستان امسال نسبتا فصل خوبی بود.

با این حال، او به دستورها و ممانعت‌هایی که در برخی کشورها برای سفر به ایران وجود دارد، اشاره و اظهار می‌کند: در این اوضاع حتا اگر اتفاق خوبی هم در داخل کشور رخ دهد، با تبلیغات مسموم، آن را طور دیگری نشان می‌دهند. ضمن آن‌که برخی کشورها از اتباع خود به‌صراحت می‌خواهند به ایران سفر نکنند، شرکت‌های خارجی بیمه هم دیگر کمتر به بیمه کردن مسافرانی که به ایران می‌آیند، تن می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: تأثیرات منفی همیشه از اتفاق‌های مثبت، بیشتر است و ما در این اوضاع واقعا با چنگ و دندان مسافر جذب می‌کنیم.

البته شیرازی به ورود تعداد بیشتری گردشگر خارجی در فصل بعد در صورتی که هزینه‌های داخلی تغییر نکند، خوش‌بین‌تر است و می‌گوید: تورهای ایران در حال حاضر دست کم با 30 درصد کاهش نرخ روبه‌رو هستند که این، در آمدن گردشگر بی‌تأثیر نیست. البته امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد؛ ولی مشروط به آن‌که هزینه‌های داخلی تغییر نکند.

دبیر جامعه‌ی تورگردانان ایران همچنین یادآوری می‌کند: اگر تبلیغات برون‌مرزی حتا درباره‌ی ارزان شدن سفر به ایران انجام شود، می‌توان منتظر اتفاقات خوب بود؛ ولی آن طرف مرزها تبلیغات منفی، فوق‌العاده زیاد است و در مقابل، ما هیچ تبلیغ مثبتی نداریم. حتا نمی‌توانیم بگوییم تبلیغات ما در حد کم است. ما فقط با حضور در نمایشگاه‌های خارجی می‌توانیم شرایط واقعی خود را نشان دهیم.

به گزارش ایسنا، تمام مدتی که نرخ ارز در ایران رشد صعودی داشت و ما می‌توانستیم از این بهانه برای معرفی ایران به‌عنوان مقصدی ارزان استفاده کنیم، در رسانه‌های خارجی فقط اخباری با موضوع بی‌ارزش شدن پول ایران و روند صعودی رشد نرخ ارز منتشر شد. در حالی که می‌شد از این تهدید به‌عنوان یک فرصت بهره‌برداری کرد و با جذب گردشگران خارجی،‌ ارز به داخل کشور تزریق کرد. به‌نظر می‌رسد ما به‌جز نقل لطیفه و درخواست از رسانه‌های داخلی برای انتشار اخبار مثبت در هر زمینه‌ای،‌ کار دیگری نکرده‌ایم و همچنان در مقابل هجمه‌ی تبلیغات منفی، بی‌واکنش ایستاده‌ایم، در شرایطی که نباید انتظار داشته باشیم گردشگران خارجی خودشان تشخیص دهند کشوری که این همه خبر درباره‌ی جنگ و تحریم علیه‌اش منتشر می‌شود، جای مناسب، امن و ارزانی برای سفر کردن است.