afroaad

بالا رفتن از شیب‌های خاکی تند و فرود آمدن از صخره‌ها، حرکت پرشتاب در میان رودخانه و لذت برخورد قطره‌های آب با صورت، ‌جیغ، هیجان ‌و بند آمدن نفس،‌ تجربه‌ای مهیج است که در «آفرود» می‌توان به آن رسید.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، آفرود (roadoff) یا رانندگی در مسیرهای دشوار و طبیعی‌، طرفداران خاص خود را دارد که این روزها، گروه‌هایی را هرچند کوچک در گوشه و کنار کشور راه‌انداخته‌اند و گاه مردم را رایگان در این ماجراجویی هیجان‌انگیز شریک می‌کنند تا‌ آن‌ها تصور نکنند، آفرود آن هم با ماشین‌های دو دیفرانسیل، پرخرج و گران است و به همین دلیل، خود را از این ورزش و تفریح لذت‌بخش، محروم کنند.

«کلوپ آفرود ارومیه» یکی از همین گروه‌هاست که حدود سه سال از عمرش می‌گذرد و حالا با 15 ماشین دو دیفرانسیل که برخلاف تصور، خیلی هم گران‌قیمت نیستند و شاید با 12 تا 15 میلیون تومان بتوان صاحب یکی از آن‌ها شد، آخر هر هفته مردم را رایگان در این هیجان سهیم می‌کند.

رانندگی آفرود با آنچه در جاده اتفاق می‌افتد، خیلی تفاوت دارد، شاید هم کمی سخت باشد؛ اما رانندگان حرفه‌یی آفرود هیچ‌وقت از سختی صحبت نمی‌کنند. ‌آن‌ها فقط از لذت و هیجان حرف می‌زنند. شکل ماشین‌ها آن‌قدر هیجان‌انگیز است که دلت می‌خواهد حتا یک‌بار هم شده، سوارشان شوید و این ماجراجویی را تجربه کنید.

afroad

آفرود

مهم نیست صندلی‌ای که انتخاب می‌کنید، ‌کجا باشد، قطعا هیجان و لذت بیشتری از این ماجراجویی نصیب راننده می‌شود؛ ولی برای من که تجربه‌ای از این نوع رانندگی ندارم،‌ همان بهتر که صندلی دیگری را انتخاب کنم و به جای آن، از این تجربه‌ی بی‌نظیر لذت ببرم؛ ‌از صعودهای پرشتاب از تپه‌های خاکی تا فرود از شیب‌های تند که با جیغ و افزایش آدرنالین، برخورد سر به سقف ماشین، تکان‌های زیاد و هیجان همراه است.

راننده‌ معمولا می‌داند چه کار می‌کند،‌ نمی‌ترسد و هرجا دلش می‌خواهد می‌رود، حتا می‌تواند ماشین‌اش را روی شیب خیلی تند،‌ پارک کند. همین‌هاست که هیجان کار را با رانندگی از نوع پرسرعت‌اش در جاده، متفاوت می‌کند.

رضا طرفه، سرپرست گروه آفرودی است که سه سال پیش در ارومیه و فقط با سه ماشین تشکیل شد. او توضیح می‌دهد که ابتدا هدف‌شان ‌این بود که در طبیعت،‌ گردش کنند و از زیبایی آن لذت ببرند؛ اما بعدها که به تعداد اعضای گروه اضافه شد، در مسابقه‌های ورزشی آفرود هم شرکت کردند. حالا هم با گروه‌های آفرود دیگر، تورهای گردشگری که بیشتر خانوادگی هستند،‌ اجرا می‌کنند و معمولا وسیله را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

او اظهار می‌کند: این گروه هنوز برای اجرای تورهای سازمان‌دهی‌شده، ‌برنامه‌ریزی خاصی نکرده است و احتمالا این برنامه را بعد از نوروز و تنظیم اساسنامه‌ی گروه ‌انجام می‌دهد.

afrod

آفرود

طرفه درباره‌ی تجربه کردن آفرود برای آن‌هایی که ماشین دو دیفرانسیل ندارند، می‌گوید: اگر در آذربایجان غربی و ارومیه باشند مشکلی نیست. ما معمولا آخر هر هفته از صبح جمعه تا عصر،‌ بدون آن‌که هزینه‌ای بگیریم، تورهای آفرود را اجرا می‌کنیم. هریک از اعضا، ظرفیت خالی خود را اعلام می‌کند و ما با علاقه‌مندان بدون آن‌که هزینه‌ای بگیریم هماهنگی انجام می‌دهیم؛ اما برای برنامه‌های طولانی مدت‌تر، هزینه‌های سفر بین اعضا تقسیم می‌شود، ولی ماشین از ماست.

او بعد هم به ظرفیت‌های منطقه‌ی آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه برای آفرود، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: ‌با 10 دقیقه رانندگی به مناطقی می‌رسیم که از یک طرف به دریاچه‌ی ارومیه و از طرف دیگر به کوه‌های مرتفع منتهی می‌شوند، ‌اینجا پر از آبشارها و دره‌های زیباست. دیگران از این‌که چطور ما این‌قدر راحت در عرض 10 دقیقه، گروه را جمع می‌کنیم و برنامه‌ی آفرود را انجام می‌دهیم، ‌تعجب می‌کنند.

طرفه می‌گوید: در این منطقه با وجود مرزی بودن،‌ هیچ محدودیت و مشکلی برای آفرود وجود ندارد و خوشبختانه، ارومیه از نظر امنیتی، فوق‌العاده خوب است.

البته او اشاره می‌کند که در بعضی نقاط سوق‌الجیشی نمی‌توان این کار را انجام داد و در برخی نقاط مرزی هم با هماهنگی و اجازه‌ی هنگ مرزی و نیروی انتظامی می‌توان کمپ زد.

وی درباره‌ی این‌که گروه‌های آفرود به گروه‌های خارجی که برای آفرود یا سافاری به ایران می‌آیند و گاه هماهنگی آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، ‌چه کمکی می‌توانند انجام دهند؟ می‌گوید: ما به‌دلیل نزدیکی با ترکیه با تعدادی از گروه‌های آفرود در این کشور،‌ ارتباط‌هایی داریم. گروه‌های خارجی دیگر هم اگر با هماهنگی بیایند، می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا رفت و آمدشان راحت و بدون دردسر باشد.